Na de uitvaart

Voor veel nabestaanden begint rouw pas na de uitvaart. Als de drukte voorbij is wordt vaak het verlies pas echt voelbaar. Echter zullen dan toch een aantal praktische zaken nog geregeld moeten worden. Om u enigszins wegwijs te maken hebben wij een alvast aantal zaken voor u gerangschikt. Wilt u meer weten? klik dan hier

 

Na het afscheid

Persoonlijke zaken

Een aantal zaken die geregeld moeten worden zijn heel persoonlijk en afhankelijk van uw wensen op dat gebied;

– In het geval van begraven dient er een grafmonument uitgekozen te worden.

Neem hiervoor gerust de tijd om te bepalen wat u het beste bij de overledene vindt passen. Laat u wel goed informeren want voor grafmonumenten gelden per gemeente verschillende wettelijke regels.

– In het geval van cremeren moet de asbestemming bepaald worden.

Neem hier gerust de tijd voor. De as blijft altijd gedurende 30 dagen in het crematorium. In deze tijd kunt u de asbestemming bepalen. De as kan worden bewaard in een mooie urn of worden verstrooid. Een asbestemming is heel persoonlijk en hoeft ook niet na 30 dagen al besloten te zijn.

– het plaatsen of sturen van een dankbetuiging.

Na de uitvaart kunt u een dankbetuiging sturen aan alle belangstellenden zoals bijvoorbeeld een kaart met een bedanktekst. U kunt een dankbetuiging ook in de krant plaatsen.

Praktische zaken

Daarnaast zijn er ook praktische zaken die geregeld moeten worden. Sommige dingen zijn meteen belangrijk, anderen kunnen even wachten.

Een kleine greep uit wat er allemaal geregeld dient te worden:

– check of een verklaring van erfrecht nodig is, deze zal door een notaris opgesteld dienen te worden.

– Informeer de bank over het overlijden. Betaalrekeningen en passen zullen moeten worden geblokkeerd of anders tenaam gesteld. Daarnaast zullen de bevoegdheden over de rekeningen overgedragen moeten worden. De afhandeling van deze zaken verschilt per bank.

– Informeer de werkgever of uitkeringsinstantie. U zult een afrekening ontvangen van opgebouwde tegoeden.

– Informeer verzekeringsmaatschappijen en pas uw polissen aan, aan uw nieuwe situatie

– Bekijk welke schulden en tegoeden er zijn. Zijn er verzekeringen die uitkeren bij overlijden?

– Informeer de pensioenfondsen. Grote pensioenfondsen krijgen automatisch bericht na het doen van aangifte van overlijden bij de gemeente. Het kan echter zijn dat er pensioen opgebouwd is bij meerdere pensioenfondsen. Dit dient u na te gaan.

 

Onze nabestaandenservice biedt hulp

Er kan veel tijd en wellicht zelfs frustratie in de afhandeling van alle regelwerk achteraf gaan zitten.

Misschien heeft u er simpelweg uw hoofd niet naar staan. Of bent u niet helemaal thuis in de materie waardoor alles lang duurt en onnodig ingewikkeld is.

Wij nemen u de zorgen rondom het praktisch regelwerk uit handen.

Mariëlle v/d Heyden staat u bij met het afhandelen van de zaken die na de uitvaart nog geregeld dienen te worden. Mariëlle heeft 10 jaar ervaring opgedaan in de financiële sector. Hierdoor is zij thuis in de vraagstukken waar u zich voor gesteld ziet en helpt en begeleidt zij u hierin.

Na de uitvaart komt Mariëlle bij u langs of ontvangt u bij ons op kantoor. Samen nemen we aan de hand van alle beschikbare papieren door wat er moet gebeuren en welke instanties geïnformeerd moeten worden. Op basis daarvan bepaalt u wat u door ons afgehandeld wilt laten worden. Alles gaat in overleg, we werken transparant,  waardoor u wel continue op de hoogte bent van de voortgang maar er verder geen zorgen of werk van ondervindt.

 

Wilt u meer weten over onze nabestaandenservice? Neem dan contact met ons op!